Všechny příběhy v sobě nesou ponaučení, zpravidla jej ale odhalují až na konci. S firemními blogy jsou lidé o poznání méně trpělivější než s blockbustery a bestsellery, a proto vám ponaučení předáme raději hned: Když ztratíte kontrolu nad zákaznickými daty, projeví se to na vaší reputaci. Zeptejte se třeba v Commonwealth Bank of Australia.
Australská banka, obecně známá jako CommBank, nedávno potvrdila, že ztratila finanční záznamy od 12 milionů uživatelských účtů (včetně jmen, adres, čísel účtů a údajů o transakcích) z let 2000 až 2016. Co přesně se stalo?
Údaje byly uloženy na dvou magnetických páscích, které banka odeslala k plánovanému zničení, dodavatel ale nezajistil důkazní dokumentaci o zničení. Banka následně najala auditora KPMG, jehož forenzní vyšetřování naznačuje, že jednotky vskutku zničeny byly – navíc na dotčených účtech nebyly zaznamenány žádné podvodné aktivity, banka poukazuje – věrohodný důkaz ale anti-chronologicky není možné získat. Ve výsledku to znamená jediné: bezpečnost milionů uživatelských údajů byla narušena.
Stejně jako v EU 25. května vstupuje v účinnost Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), v Austrálii od nového roku platí regulace podobná přinejmenším v ustanovení povinnosti informovat o bezpečnostních narušeních uživatelských údajů. Kdyby se tak celý incident odehrál letos, dost možná by se odehrával jinak. Jelikož ale banka takovou povinnost neměla, rozhodla se veřejnost neinformovat, dokud nemusela – tedy dokud se o incidentu nedozvěděli novináři. Pak propukl skandál.
Původní zprávy o narušení naznačují, že data na ztracených páscích nebyla zabezpečena šifrováním. Kdyby byla, nejspíš by se banka PR katastrofě dokázala částečně vyhnout i přes původní zatajení – zašifrovaná data by totiž nebyla zneužitelná, ani kdyby opravdu nebyla zničena a dostala se do nepovolaných rukou.
Se zálohovacím softwarem, jako je Acronis Backup, který umožňuje silné šifrování dat v na páscích i počítačích, při online přenosu, i dat uložených na cloudu, by CommBank byla úplně v bezpečí. Mohla by využít prakticky nepřekonatelného algoritmu AES-256 k zašifrování zákaznických dat na všech typech médií a získat krom samotného zabezpečení i důvěru svých zákazníků, kteří dokáží ocenit proaktivní kroky navíc k ochraně jejich citlivých dat.
Strasti Commonwealth Bank of Australia jsou dobrou připomínkou i pro nás v Acronis, že je třeba dbát na způsob nakládání se zákaznickými daty a na jejich ochranu. Dobrou zprávou je, že k tomu máme dobrá řešení, která nabízí nástroje, jako je AES-256 šifrování, jež společnostem umožní rychle, jednoduše, a přitom kompletně zabezpečit uživatelská a zákaznická data a vyhnout se tak drsnému dopadu nejen regulací, ale i rozhořčení veřejnosti.