Není třeba chodit kolem horké kaše: vstup Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) v účinnost, 25. května 2018, donutil mnoho společností a veřejných institucí přehodnotit svůj přístup k zabezpečení dat. Pokud nakládáte s osobními údaji občanů EU – ať už jste je od nich získali sami anebo je zpracováváte pro jinou společnost – musíte být nově mnohem důkladnější při jejich ochraně. Selžete-li při dodržování nových pravidel, riskujete tučnou pokutu: 10-20 milionů EUR nebo 2-4 % ročního příjmu, vybírá se ta vyšší částka.
Jedním z požadavků GDPR je vybudování robustních opatření k ochraně před bezpečnostními narušeními způsobenými kybernetickými zločinci či jinými aktéry s nekalými úmysly. Pokud utrpíte narušení bezpečnosti, jste povinni uvědomit odpovídající autority, a zároveň dát vědět svým dotčeným zákazníkům. Když přitom vezmete v potaz, že bylo napadení ransomwarem nově vyhodnoceno jako nejzávažnější hrozba pro bezpečnost podnikových dat (viz Verizon 2018 Data Breach Investigation Report), můžete si vyvodit, že se budou vaše zkušenosti s plněním GDPR odvíjet především od skutečnosti, jak dobře dokážete chránit osobní údaje zákazníků z EU proti ransomwarovým útokům.
Abychom věc dokázali více přiblížit, vytvořili jsme krátký příběh o dvou společnostech, jež se pravidly GDPR musí řídit: jedna se proti napadení ransomwarem aktivně zabezpečila, druhá už ne tak moc. Jak uvidíte, jeden scénář je mnohem příjemnější než ten druhý.
Komiks naleznete zde.
Společnost ZEBRA SYSTEMS, s.r.o. je předním distributorem s přidanou hodnotou (VAD) v segmentu IT bezpečnosti, ochrany dat a business continuity v České republice, na Slovensku a v jihovýchodní Evropě. Jedná se o rodinnou firmu s třicetiletou historií na trhu. Vedle prodeje produktů poskytuje svým zákazníkům špičkové služby podpory a školení. ZEBRA SYSTEMS je distributorem značek Acronis, AST, Cloudflare, GFI Software, N-able a Company (Un)Hacked. Společnost opakovaně získala ocenění ChannelWorld Awards pro nejlepší VAD distributory.