Stránky světových médií v posledních týdnech plnily zprávy o zneužívání dat uživatelů Facebooku společností Cambridge Analytica a veřejnost tak byla po dlouhé době nucena projevit zájem o ochranu vlastního soukromí – a na sociálních sítích se mezi trendy objevil hashtag #DeleteFacebook.
Přinášíme vám souhrn možností, které se vám naskýtají, chcete-li si přinejmenším ověřit, jaké údaje o vás Facebook (FB) má, omezit zpracování svých uživatelských údajů anebo se ze sítě rovnou nenávratně smazat. První si ale připomeneme, co se vlastně stalo.
Kombinace data-miningu ze sociálních sítí a sociálního inženýrství za účelem vedení efektivnější, cílené politické kampaně není pro bezpečnostní experty a s dobou jdoucí politology novinkou – navíc ve většině případů nejde o nelegální činnost – a Cambridge Analytica téměř jistě není jedinou společností na světě, která se rozhodla koncept převést do výdělečné reality, míra účinnosti takto vedené kampaně se ale jen těžko vyhodnocuje. Hlavním šokem pro klasická média a veřejnost tak byla vzhledem ke zneužití soukromí uživatelů jednoduchost, s jakou poradenská společnost dlouhodobě využívala miliony Facebookem nedostatečně chráněných osobních údajů. Podle některých zpráv měla Cambridge Analytica přístup dokonce i k soukromým zprávám postižených uživatelů. Stačilo, aby před vyplněním zábavného kvízu, jakých po FB koluje tisíce, odsouhlasili aplikaci přístup k jejich osobním údajům.
Alespoň částečný profil si společnost dokázala vytvořit pro 87 milionů uživatelů Facebooku, profily následně využívala k vedení přesnější politické kampaně – respektive vícero nezávislých kampaní vytvořených na mírů pro relevantní definované skupiny obyvatel – ve prospěch svého zákazníka. Ovlivněny byly nedávné volby a referenda v USA, ve Velké Británii, ale i u nás v České republice, kde poradenská společnost působila ve prospěch zatím neodhalené politické entity, údajně za zahraniční peníze.
Facebook svým uživatelům v sekci Nastavení, Vaše údaje na Facebooku nabízí možnost stáhnout ZIP soubor, který by měl obsahovat veškeré osobní údaje, které se o vašem účtu na platformě nashromáždily. Najdete tam samozřejmosti jako váš popisek a historii statusů, ale i zajímavější informace, jako jsou metadata všech vámi nahraných fotek, seznam reklam, na které jste klikli a aplikací, jimž jste povolili přístup, historii vašich konverzací a používaných IP adres anebo třeba to, jaké jedinečné rysy vašeho obličeje AI používá k jeho rozpoznání.
Detailního průvodce archivací dat z Facebooku přes nativní nástroj naleznete zde.
S GDPR za dveřmi začal FB své evropské uživatele nově vybízet k seznámení se s business modelem monetizace obsahu pomocí reklamy cílené podle vašich osobních údajů sdílených mezi Facebookem a třetími stranami. Při proklikávání se formulářem je několikrát nabízen odkaz do nastavení, kde můžete provést první kroky k převzetí kontroly nad vlastním soukromím na Facebooku. Cílené reklamy a sdílení údajů Facebooku s třetími stranami lze omezit, nejdou ale zakázat úplně, připravili byste tím totiž FB o jeho jediný zdroj příjmu.
Dále můžete povolit nebo zakázat rozpoznávání vlastního obličeje na cizích fotkách (podle těch, kde jste již označeni). Na jednu stranu vás díky umělé inteligenci rozpoznávající obličeje může FB upozornit, pokud na síť kdokoli nahraje vaše fotky, na druhou stranu ale tvoří galerii, která vám nepatří a která může být (také) zneužita i za jinými účely, než vám jen nabízet cyklistickou helmu po dva měsíce ode dne, kdy jste si ji koupili.
Pokud vám dostupná nastavení nepřijdou uspokojivá a nechcete se nadále vystavovat rizikům spojeným se zpracováním osobních údajů a jejich sdílením za účelem cílené reklamy, nezbývá vám, než FB opustit.
Máte dvě možnosti: buď účet deaktivujete, čímž jej dočasně odstraníte z vyhledávání a nebude možné mu adresovat zprávu, dokud účet znovu nereaktivujete, což můžete obyčejným přihlášením učinit kdykoli budete chtít; Nebo účet doopravdy a nenávratně odstraníte, včetně všech uložených osobních informací s účtem spojených. Obě možnosti najdete v sekci Nastavení, Vaše údaje na Facebooku.
Opustit Facebook může být velkou úlevou, ať už jsou důvodem obavy o soukromí, mentální zdraví, sílu vlastního politického přesvědčení nebo něco jiného. Předtím, než FB ale doopravdy smažete, ujistěte se, že jste údaje z účtu podle výše vypsaného návodu archivovaly.
Alternativně, pokud máte subskripci na Acronis True Image 2018, můžete si vytvořit zálohu FB profilu, která je jednodušší k navigaci i pro částečnou obnovu než archiv vytvořený Facebookem. Navíc, pokud byste se v budoucnu rozhodli na platformu vrátit, True Image umožňuje rychlou obnovu dat ze starého profilu na nový profil včetně fotek, informací, posledních zpráv atd. Stejnou službu přitom umožňuje i pro Instagramové účty.
Ať už se rozhodnete jakkoli, pamatujte, že v dnešním světě jsou vaše osobní údaje pro sociální sítě produktem, který prodávají a důvěra v jejich starost o ochranu vašeho soukromí tak opravdu není na místě. Vezměte věci do vlastních rukou a své osobní údaje chraňte bedlivě.